Δραστηριότητες 1ου τεύχους

 Καλώς ήρθατε στην ιστοσελίδα του 1ου Τεύχους της σειράς των βιβλίων της Δήμητρας Πίτσου

ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟΥ!

Στη σελίδα θα βρείτε δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό για το 1ο τεύχος 

"Πρώτη γνωριμία με το κλειδί του ΣΟΛ και το Πεντάγραμμο"




Οι δραστηριότητες που υπάρχουν στη σελίδα του 1ου τεύχους, βρίσκονται εδώ για να δώσουν ιδέες και να εξάψουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα όχι μόνο των μικρών φίλων του βιβλίου αλλά και των μεγάλων, ώστε ο εκπαιδευτικός μουσικής, ο παιδαγωγός, ο γονέας ή όποιος θα ήθελε να ασχοληθεί περισσότερο με το βιβλίο και το περιεχόμενό του, να πάρει το έναυσμα και να εμπλουτίσει με τη δική του προσωπικότητα, γνώσεις και φαντασία το περιεχόμενο και τις δράσεις των παρακάτω προτάσεων... 










Ξεκινάμε!.... με τραγούδι!

Ο Δήμαρχος του Μουσικοχωριού το κλειδί του ΣΟΛ έχει δικό του τραγούδι! Το τραγουδά και περπατά καμαρωτά με το παπιγιόν του στις γειτονιές του Πενταγράμμου! 

Το τραγούδι μπορείτε να το αξιοποιήσετε σε όλες τις δραστηριότητες του 1ου τεύχους ενώ θα ήταν χρήσιμο να το μάθουν και τα παιδιά. 

Ο Δήμαρχος ΣΟΛ παρουσιάζει τον εαυτό του στη σελίδα 10 του βιβλίου.

Πατήστε στο Link.

https://drive.google.com/file/d/14yk01XiKQ0PMQGcV9ekQZZjVVF4Oen3I/view?usp=sharing


1η Δραστηριότητα

Αφού δουλέψετε με τα παιδιά τις σελίδες του βιβλίου 8 και 9 θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να έρθουν σε επαφή με την δημιουργικότητά τους, να αναπτύξουν τη φαντασία τους και να καλλιεργήσουν την αντιληπτική ικανότητα, τη διαθεματικότητα και τη λεπτή κινητικότητα.

Μπορείτε να κατασκευάσετε κλειδιά του ΣΟΛ από αλουμινόχαρτο ή από άλλα υλικά που 'στέκονται' και να τα αξιοποιήσετε στο παιχνίδι.

Επίσης τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν κλειδιά του ΣΟΛ από πλαστελίνη με διαφορετικά χρώματα για τα μεγάλα κλειδιά του ΣΟΛ από τα μικρά (όπως παρουσιάζονται στις σελίδες του βιβλίου 8-9). Παράλληλα μπορούν να παίξουν με τους συμμαθητές τους, με τα κλειδιά του ΣΟλ που δημιούργησαν. 

Παιχνίδι παρατηρητικότητας

 Ποιός έχει τα περισσότερα και ποιός τα λιγότερα, πόσα μικρά και πόσα μεγάλα κλειδιά του ΣΟΛ και με ποιά χρώματα;

... εκείνος που απαντά σωστά κερδίζει πόντους.

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διαφορετικά υλικά, δημιουργούν, εξάπτεται η φαντασία και καλλιεργείται η αντιληπτική ικανότητα μέσα από διαφορετικές οπτικές και μαθηματικές έννοιες, μαθαίνοντας το κλειδι του ΣΟΛ.



2η Δραστηριότητα

Στη σελίδα 13 παρουσιάζεται το Μουσικοχωριό. Ο στόχος είναι τα παιδιά να εξοικειωθούν από την αρχή με τα στοιχεία της μουσικής γλώσσας και με την μουσική ορολογία και τη σημασία της, ακόμη κι αν δεν γνωρίζουν στην παρούσα στιγμή τι σημαίνουν όλα αυτά τα σημάδια και πως συνδέονται με τα μουσικά όργανα, τις νότες ή το πεντάγραμμο.. και τελικά με την ίδια τη Μουσική!

Δημιουργούμε ένα πραγματικό μουσικοχωριό! Με απλά χρωματιστά πανιά ή φόδρες. Φορώντας το κάθε παιδί έναν τέτοιο μανδύα επιλέγει Τι από όλα αυτά που βλέπει στις εικόνες θέλει να είναι. Μαέστροι, Νότες, Μουσικά όργανα, Κλειδί του ΣΟΛ, Διέσεις-Υφέσεις;... ό,τι επιλέξει το κάθε παιδί.

 Μπορεί να ζωγραφίσει αυτό που επέλεξε και να το κολλήσει πάνω στον μανδύα του (δεν ενδιαφερόμαστε για την τελειότητα της απεικόνησης). Έτοιμο το Μουσικοχωριό!
 
Θέλουμε να εμφυσήσουμε την ιδέα πως όλα αυτά τα στοιχεία μαζί, είναι η ίδια η ΜΟΥΣΙΚΗ.
Βάζουμε δυνατά τη μουσική να ακουστεί. Όσο η μουσική ακούγεται, ένα-ένα παιδί μπαίνεί μέσα στη μουσική και συστήνεται... Είμαι η κιθάρα.. Είμαι Νότα.. Είμαι μαέστρος κ.λπ. και ακολούθως κινείται στον χώρο που έχει οριστεί ως το Μουσικοχωριό.

Προτείνεται η μουσική: 

                                    Dance of the Sugar-Plum Fairy - Tchaikovsky

                                 https://www.youtube.com/watch?v=4rTjJUcJNAw


Σε ένα τέτοιο παιχνίδι μπορούν να υπάρξουν πολλές παραλλαγές... τα παιδιά να πάρουν ρόλους, να άλλάζουν μεταξύ τους, να συνθέσουν, να παρουσιάσουν μία ιδέα τους, να παίξουν μουσικοκινητικά, να μάθουν και να χαρούν! 

Μία πρόταση για μουσική ακρόαση και παιχνίδι:

                                       Maria Callas Live: Bizet's Carmen Habanera

                 https://www.youtube.com/watch?v=EseMHr6VEM0



Παράλληλα τα παιδιά με όλα τα παραπάνω εξοικειώνονται με τη μουσική ορολογία και τη σημασία της,  ενώ οι μουσικές επιλογές μας μπορούν να οδηγήσουν στην κατανόηση των μουσικών όρων,
 όπως π.χ. 
 "άρια", "ορχήστρα", "μαέστρος" με τη βιωματική επαφή μετά από το παιχνίδι, ή με ερωτήσεις στα παιδιά όπως π,χ, 'τι κάνει ένας μαέστρος;'.... 'υπάρχει ορχήστρα στην άρια που ακούτε;'...... 'Μπορείτε να διακρίνετε αν τραγουδάει κάποιος στην άρια που ακούμε;' κ.ά., χωρίς απαραίτητα να εξηγηθούν στα παιδιά οι μουσικοί όροι αναλυτικά.





3η Δραστηριότητα


Όλες οι όμορφες μελωδίες κάποια γειτονιά τις φιλοξενεί.. με μονοπάτια και γραμμές! Είναι η γειτονιά του Πενταγράμμου!
Ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε τη δική μας γειτονιά... στον δικό μας χώρο!
Αφού δουλέψουμε με τα παιδιά τις σελίδες 16 ως και 20 και κατανοήσουν σε ένα πρώτο επίπεδο τι είναι αυτό.... το Πεντάγραμμο; ... μπορούμε να προχωρήσουμε στη δράση!

Φτιάχνουμε μαζί τους ένα μεγάλο πεντάγραμμο στο πάτωμα του χώρου μας. Μπορεί να δημιουργηθεί από κολλητική μονωτική ταινία, κορδέλες, χοντρό λάστιχο ή ότι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε που θα μπορούσε να δημιουργήσει ευθείες γραμμές. Προσωπικά προτιμώ την μονωτική ταινία, επειδή σταθεροποιείται και αναλόγως με το χρώμα της, δημιουργείται ξεκάθαρα οπτικά στον χώρο το μεγάλο πεντάγραμμο.

Τώρα είμαστε σε θέση να παίξουμε πάνω στο πεντάγραμμο με τα παιδιά. Μπορούμε επίσης να βάλουμε κι ένα μεγάλο κλειδί του ΣΟΛ στην αρχή του, τον Δήμαρχο ΣΟΛ δηλαδή, που  θα κατασκευάσουμε ή θα το 'σχεδιάσουμε' στο πάτωμα από πανί, φόδρα κλπ. ή ό,τι άλλο υλικό σκεφτείτε.

Σαν πρώτη επαφή με το μεγάλο πεντάγραμμο μετράμε και στεκόμαστε πάνω στις γραμμές και στα διαστήματα. Έπειτα σιγά-σιγά δυσκολεύει το παιχνίδι. Ζητάμε από τα παιδιά να πάνε γρήγορα και να σταθούν πάνω στις γραμμές με το τρία! Όποιος δεν είναι σε γραμμή, βγαίνει από το παιχνίδι. Ζητάμε από τα παιδιά να σταθούν στα διαστήματα του πενταγράμμου, με το τρία!... και το παιχνίδι συνεχίζεται!

Μία άλλη παραλλαγή μπορεί να είναι το παιχνίδι  
"Νότες ακούνητες, αμίλητες αλλά πολύ μελωδικές...  μέρα ή νύχτα;". 
Κάθε φορά θα μπορούσε κάποιος άλλος μαθητής να γίνεται ο 'μαέστρος' που θα ρωτάει... και έπειτα θα ελέγχει..







4η Δραστηριότητα


Διατηρούμε το μεγάλο πεντάγραμμο στον χώρο.
Ζητάμε από τα παιδιά να μεταμορφωθούν σε Νότες και να πλέξουν μελωδίες πάνω στο πεντάγραμμο. Πάιρνουν μία αρχική θέση πάνω στο πεντάγραμμο την οποία ξέρουν να την ονομάσουν ως 
"Γραμμή" ή ως "Διάστημα".
Επιλέγουμε μουσική και οι Νότες πηγαίνουν πάνω κάτω στις γραμμές και στα διαστήματα μπλέκονται μεταξύ τους... πλέκουν τη μελωδία που ακούγεται. Όταν η μουσική σταματά, αναλόγως με τις θέσεις που βρίσκονται, συστήνεται ένας-ένας: Νότα στη γραμμή ή Νότα στο Διάστημα!

Το παιχνίδι μπορεί να έχει διάφορες παραλλάγές. Μία ενδιαφέρουσα παραλλαγή μπορεί να είναι το αργά-γρήγορα. Επιλέγουμε μουσική σε αργό tempo και αντίστοιχα σε γρήγορο tempo και τις εναλλάσουμε ακουστικά. Ζητάμε από τα παιδιά να 'πλέκουν μελωδίες' αναλόγως με τον ρυθμό της κάθε μελωδίας που ακούν.

Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε παίζοντας με εναλλαγές στο ύφος της μουσικής που ακούγεται. Μπορούμε να διαλέξουμε μία μελωδία χαρούμενη και μία λυπημένη ή μελωδίες με άλλα αντίθετα συναισθήματα και να ζητήσουμε από τα παιδιά να 'πλέκουν μελωδίες' εκφράζοντας τα αντίστοιχα συναισθήματα. 






5η Δραστηριότητα

Στη σελίδα 23 του βιβλίου γίνεται απλή αναφορά στις νότες και τα ονόματά τους που βρίσκονται στις Γραμμές και στα Διαστήματα του Πενταγράμμου. Δεν είναι απαραίτητο να μάθουν στην παρούσα στιγμή τα ονόματα από τις Νότες, διότι αυτό δουλεύεται μεθοδικά με φαντασία και δημιουργηκότητα στο δεύτερο βιβλίο της σειράς.

Μπορούμε να παίξουμε τις μουσικές οικογένειες πάνω στο Πεντάγραμμο που έχουμε δημιουργήσει στον χώρο μας.

Μία οικογένεια είναι αυτή των γραμμών, η κόκκινη οικογένεια και μία άλλη είναι η μπλε οικογένεια, των διαστημάτων.

Τα παιδιά είναι καλό να φορούν και τα αντίστοιχα χρώματα από φόδρες ή να φτιάξουν χάρτινα χρωματιστά καπέλα. Ζητάμε από τα παιδιά να διαλέξουν το χρώμα και άρα την οικογένεια στην οποία ανήκουν. Έπειτα μαζί με την εικόνα του βιβλίου βοηθάμε τα παιδιά να καταλάβουν και τις θέσεις τους, αναλόγως με τις θέσεις που έχει κάθε οικογένεια (κόκκινη-μπλε) πάνω στο πεντάγραμμο... και το παιχνίδι ξεκινά!

¨Ενα παιδί από την οικογένεια που ξεκινά το παιχνίδι ζητά από μία "Νότα" της άλλης οικογένειας να πάει σε μία σωστή θέση πάνω στο πεντάγραμμο σύμφωνα με το χρώμα της οικογένειας που ανήκει.
 Αν σταθεί σωστά, η οικογένειά της Νοτας κερδίζει πόντους. Αν όχι, καρδίζει πόντο η οικογένεια που έδωσε την εντολή.... και έτσι συνεχίζεται το παιχνίδι.
Όταν τα παιδιά εξοικειωθούν περισσότερο μπορεί να ανέβει το επίπεδο δυσκολίας για να διατηρηθεί το ενδιαφέρον. 
Μπορεί π.χ. να μειωθεί ο χρόνος που δίνεται στη Νότα να τοποθετηθεί πάνω στο πεντάγραμμο. 

Μία μουσικοκινητική εκδοχή θα μπορούσε να είναι η εξής: όσο ακούγεται η μουσική, οικογένειες και νότες κινούνται όπου θέλουν πάνω στο μεγάλο πεντάγραμμο. Όταν όμως σταματήσει η μουσική κάθε νότα θα πρέπει ανάλογα με την οικογένεια, το χρώμα και τις θέσεις της, να σταθεί σωστά πάνω στο πεντάγραμμο ενώ η κάθε οικογένεια θα πρέπει να έχει καλύψει όλες τις θέσεις της στο πεντάγραμμο.






  

Οι παραπάνω δραστηριότητες συνοδεύουν και συμπληρώνουν με δράση και μουσικοκινητική τις γραφικές δραστηριότητες ή τα παιχνίδια που εμπεριέχονται στο 1ο τεύχος από τη σειρά βιβλίων 
Στη γειτονιά του Πενταγράμμου. 

Ένας από τους σημαντικούς στόχους μου είναι, οι δραστηριότητες να εμπλουτίζονται και να ανανεώνονται.  

Θα είναι μεγάλη η χαρά μου να γράψετε τα σχόλιά σας ή να μου μεταφέρετε γραπτώς την εμπειρία σας με τα παιδιά καθώς υλοποιούσατε τις δραστηιότητες σε συνδυασμό με το βιβλίο.




Σας ευχαριστώ θερμά που επιλέξατε
τη μελωδική γειτονιά μας! 


Φιλικά,
Δήμητρα Πίτσου











Σχόλια