Δραστηριότητες 2ου Τεύχους



Καλώς ήρθατε στην ιστοσελίδα του 2ου Τεύχους της σειράς των βιβλίων της Δήμητρας Πίτσου

ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟΥ!


Στη σελίδα θα βρείτε δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό για το 2ο τεύχος 

Γνωριμία με τις νότες και παιχνίδι στη σκάλα ΝΤΟ




Οι δραστηριότητες που υπάρχουν στη σελίδα του 2ου τεύχους, βρίσκονται εδώ για να δώσουν ιδέες και να εξάψουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα όχι μόνο των μικρών φίλων του βιβλίου αλλά και των μεγάλων, ώστε ο εκπαιδευτικός μουσικής, ο παιδαγωγός, ο γονέας ή όποιος θα ήθελε να ασχοληθεί περισσότερο με το βιβλίο και το περιεχόμενό του, να πάρει το έναυσμα και να εμπλουτίσει με τη δική του προσωπικότητα, γνώσεις και φαντασία το περιεχόμενο και τις δράσεις των παρακάτω προτάσεων...







Ξεκινάμε!.... με τραγούδι!

Οι Νότες βγήκαν περίπατο στην εξοχή και τραγουδούν όλες μαζί!
Τραγουδούν στη σελίδα 8 του βιβλίου ανεβοκατεβαίνοτας φωνητικά στη σκάλα ΝΤΟ. 
Κάθε ήχος αντιστοιχεί στο όνομα της Νότας που ακούγεται κάθε φορά.. 

Πατήστε πάνω στο Link.




Τα παιδιά έχουν ήδη οικοδομήσει από το πρώτο βιβλίο τις γνώσεις που απαιούνται για να ανταπεξέλθουν στο δεύτερο βιβλίο της 

"Γειτονιάς του Πενταγράμμου"




1η Δραστηριότητα 


Με τη βοήθεια του τραγουδιού παροτρύνουμε τους μικρούς μας μουσικούς να μάθουν τις Νότες της σκάλας λέγοντάς τες με τη σειρά ανεβαίνοντας και αντίστροφα κατεβαίνοντας. 
Παίζουμε με τις έννοιες πάνω-κάτω και ψηλά-χαμηλά.

Ζητάμε από τα παιδιά να προφέρουν αργά μία-μία τις Νότες από κάτω προς τα πάνω. Έπειτα σταματάμε στο ΣΙ και επαναλαμβάνουμε, μέχρι τα παιδιά να μάθουν τις Νότες με τη σειρά. 
Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά να τοποθετήσουν το δεξί χέρι μπροστά από την κοιλίτσα με την παλάμη προς τα κάτω και να ανεβάζουν ένα μικρό βηματάκι στον αέρα προς τα πάνω σε κάθε Νότα σταματώντας στην ψηλότερη. 
Το χεράκι τώρα βρίσκεται πάνω από το κεφάλι και είναι ψηλά. 
Αφού το επαναλάβουμε αρκετές φορές και τα παιδιά εξοικειωθούν συνεχίζουμε.

Επαναλαμβάννουμε ακριβώς την ίδια διαδικασία για τις Νότες που κατεβαίνουν αντίστροφα, 
από πάνω προς τα κάτω. 
Το χεράκι επιστρέφει μπροστά στην κοιλίτσα. Τώρα βρίσκεται χαμηλά!
Επαναλαμβάνουμε ανεβαίνοντας και κατεβαίνοντας Ψηλά-Χαμηλά, Πάνω-Κάτω. 

Όταν τα παιδιά μάθουν καλά να τραγουδούν το τραγούδι "Είμαστε όλες εκδρομή¨ μπορούν να χρησιμοποιούν και τα χεράκια δείχνοντας στον αέρα μία-μία τις νότες  
ανεβαίνοντας-κατεβαίνοντας με τα ονόματά τους.



* Στις σελίδες 9 και 15 του βιβλίου υπάρχουν παρτιτούρες με τη μελωδία των αντίστοιχων τραγουδιών. Είναι ευκαιρία να δείξουμε στα παιδιά πως είναι μία απλή παρτιτούρα. 
Μπορούμε να ρωτήσουμε αν διακρίνουν το κλειδί του ΣΟΛ, τις νότες, το πεντάγραμμο... ανεβοκατεβαίνουν οι νότες στο πεντάγραμμο; κ.ά.




2η Δραστηριότητα

 
Α) Προσπαθούμε να ορίσουμε μαζί με τα παιδιά που περίπου στέκεται κάθε Νότα στον αέρα καθώς οι Νότες ανεβοκατεβαίνουν.
Έτσι αφού ξεκινάμε από την κοιλίτσα το Ντο βρίσκεται εκεί. Το Ρε βρίσκεται μπροστά από το στήθος, το Μι μπροστά από τον λαιμό, το Φα μπροστά από τα χείλη, το Σολ μπροστά από τα μάτια, το Λα στο τέλος του κεφαλιού και το Σι πάνω από το κεφάλι.

Παίζουμε το παιχνίδι κάνε ό,τι κάνω.
Ένας μαέστρος ή μαέστρα έρχεται μπροστά από τα υπόλοιπα παιδιά. Δείχνει τις Νότες, ανεβαίνει και κατεβαίνει. Γίνεται πρόβα χωρίς το τραγούδι αλλά μόνο με τα λόγια κι έπειτα τραγουδουν και με τη μελωδία όλοι μαζί. 

Ο μαέστρος μπορεί να κρίνει αν πήγε καλά η 'πρόβα' ή αν κάποιος από τους τραγουδιστές χρειάζεται να διορθώσει τις ... Νότες του. Στη δεύτερη φάση, ό,τι δείχνει ο μαέστρος θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ταυτόχρονα από όλα τα παιδιά. 

Τώρα υπάρχει μία 'Χορωδία' με τον μαέστρο της... Οι μαέστροι αλλάζουν και το παιχνίδι συνεχίζεται... 
 

--------------


Β) Μετά από το παραπάνω παιχνίδι μπορούμε να συνεχίσουμε με την ακρόαση 
μίας παιδικής χορωδίας την επόμενη μέρα. 


Προτείνεται:

Glorious by David Archuleta from Meet the Mormons | Cover by One Voice Children's Choir



Μετά την ακρόαση ρωτάμε τα παιδιά αν διέκριναν... τραγουδούσαν πάντα όλα τα παιδιά μαζί; 
Μήπως κάποια παιδιά τραγουδούσαν μόνα τους; (solo)..

Ποιό είναι το μουσικό όργανο που ακούγεται στην αρχή του τραγουδιού;

Μπορούμε να δείξουμε εικόνες και να το περιγράψουν (Πιάνο).

Εστιάζουμε στην ακουστική αντίληψη και ζητάμε από τα παιδιά να συγκεντρωθούν στην ακοή τους και να εντοπίσουν.. καθώς τραγουδούν όλα τα παιδιά της χορωδίας μαζί, 
τραγουδούν όλα την ίδια μελωδία, ναι ή όχι;


Μονοφωνία-Πολυφωνία

Αφού συζητήσουμε...
μπορούμε να δώσουμε διαφορετικά ακουστικά παραδείγματα όπως:


Τραγουδούν όλα τα παιδιά μαζί αλλά με διαφορετικές μελωδίες άλλες πιο ψηλά κι άλλες πιο χαμηλά




Τραγουδούν όλα τα παιδιά μαζί αλλά την ίδια μελωδία






3η Δραστηριότητα


Στις σελίδες  11-12 του βιβλίου οι Νότες δεν 'θυμούνται' τα ονόματά τους, διότι δεν βρίσκονται στη θέση τους πάνω στο πεντάγραμμο. Μόνο τότε έχουν ονόματα άλλωστε ...

Ακολουθεί συζήτηση. Ζητάμε από τα παιδιά να σχολιάσουν τις Νότες, τα χρώματα, τις φατσούλες με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ποιά Νότα τους αρέσει περισσότερο και γιατί κ.λπ.

Πριν έρθει το κλειδί του ΣΟΛ, ο Δήμαρχος, να τις βάλει σε τάξη τα παιδιά μπορούν να τις παρατηρήσουν και ανάλογα, να τις αποτυπώσουν με τη ζωγραφική. 
Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε αρχικά είναι να μπορέσουν να αντιστοιχήσουν τα χρώματα με τις ιδιαίτερες φατσούλες πριν την αντιστοίχηση του ονόματος. 





4η Δραστηριότητα


Ο Δήμαρχος ΣΟΛ είναι πολυάσχολος! Τι ζαβολιά έκαναν οι Νότες;... Δεν προλαβαίνει να τα διορθώνει όλα στο Μουσικοχωριό!
 
Μαθαίνουμε όλοι μαζί το τραγούδι του Δήμαρχου ΣΟΛ και το τραγουδάμε! 
Μπορούμε να το δραματοποιήσουμε. Είμαστε όλοι Δήμαρχοι και πολυάσχολοι! 
Επενδύουμε με κινήσεις το τραγούδι σύμφωνα με τις προτάσεις των παιδιών και τραγουδάμε.

Σε ένα δεύτερο επίπεδο είναι μία ευκαιρία να μιλήσουμε για επαγγέλματα που τα παιδιά θεωρούν πως  έχουν μεγάλη ευθύνη και γιατί...

Το τραγούδι "Στιγμή δεν με αφήνουν να λείψω!" θα το ακούσετε στο παρακάτω Link.






5η Δραστηριότητα

Ακούμε το τραγούδι "Είμαστε όλες εκδρομή". 

Έχουμε φουσκώσει μπαλόνι με το χρώμα της Νότας Ντο που είναι η πρώτη που μαθαίνουμε. 

Αφού τελειώσει η γραφική δραστηριότητα του βιβλίου και τα παιδιά έχουν ζωγραφίσει τη νότα ΝΤΟ παίζουμε το παιχνίδι με το μπαλόνι.

Όσο ακούγεται η μουσική τα παιδιά παίζουν με το κόκκινο μπαλόνι της νότας ΝΤΟ. 

Όταν σταματήσει η μουσική, όποιο παιδί  έχει το μπαλόνι, πρέπει γρήγορα να πάει στη σωστή θέση της νότας 

πάνω στο μεγάλο πεντάγραμμο που έχουμε δημιουργήσει στον χώρο μας (στο πάτωμα) από κολλητική μονωτική ταινία.

Το παιχνίδι παίζεται για κάθε νότα μετά από την γραφική δραστηριότητα του βιβλίου με το μπαλόνι της στο ανάλογο χρώμα. 

Κάθε φορά που μαθαίνουμε μία καινούργια νότα μπορούμε να παίξουμε το παιχνίδι μόνο με το μπαλόνι της καινούργιας νότας 

και στη συνέχεια, 

 παίζουμε προσθετικά με τα χρωματιστά μπαλόνια από τις προηγούμενες νότες που έχουμε ήδη μάθει. 

Όταν θα έχουμε ολοκληρώσει όλες τις νότες θα πρέπει να παίξουμε με όλα τα χρωματιστά μπαλόνια από όλες τις νότες.

 




 6η Δραστηριότητα


Αφού ολοκληωθεί το βιβλίο και τα παιδιά έχουν μάθει Νότες-Χρώμα-Χαρακτήρα και εφόσον τα παιδιά έχουν αντιστοιχίσει τη θέση τους πάνω στο πεντάγραμμο, ήρθε η ώρα να παίξουμε θέατρο!

Δραματοποιούμε όλη την ιστορία από την αρχή ως το τέλος με τη φαντασία και τη δημιουργηκότητα των παιδιών. 

Τα παιδιά μπορούν να διαλέξουν Νότα, χρώμα και χαρακτήρα... 

Ντυνόμαστε με τα ανάλογα χρώματα, επιλέγουμε τη μουσική επένδυση για τα σημεία που θέλουμε, αξιοποιούμε και τα τραγούδια του βιβλίου και η παράσταση ξεκινά!

Η θέση που παίρνουν στο πεντάγραμμο οι Νότες καθώς αυτοσυστήνονται ή τις συστείνει ο Δήμαρχος ΣΟΛ, γίνεται πάνω στο μεγάλο πεντάγραμμο που έχουμε δημιουργήσει στον χώρο μας  με μονωτική ταινία ή ό,τι άλλο μπορεί να σχηματίσει στο πάτωμα ευθείες γραμμές.

Καλή επιτυχία σε όλους!









Οι παραπάνω δραστηριότητες συνοδεύουν και συμπληρώνουν με δράση και μουσικοκινητική τις γραφικές δραστηριότητες ή τα παιχνίδια που εμπεριέχονται στο 2ο τεύχος από τη σειρά βιβλίων 
Στη γειτονιά του Πενταγράμμου. 

Ένας από τους σημαντικούς στόχους μου είναι, οι δραστηριότητες να εμπλουτίζονται και να ανανεώνονται.  

Θα είναι μεγάλη η χαρά μου να γράψετε τα σχόλιά σας ή να μου μεταφέρετε γραπτώς την εμπειρία σας με τα παιδιά καθώς υλοποιούσατε τις δραστηιότητες σε συνδυασμό με το βιβλίο.




Σας ευχαριστώ θερμά που επιλέξατε
τη μελωδική γειτονιά μας! 


Φιλικά,
Δήμητρα Πίτσου



Σχόλια